Posvoji prostor

In the framework of the program Voids2021, in addition to converting spaces in the old town into the open studios of selected artists, through an open calendar we allowed all citizens and other civil society organizations in Split to join the initiative, “adopt” one of the spaces and shape the city in winter.


30/1 – 4/2/2021 // Bosanska 4

Gledati ne znači vidjeti

Istraživačkim projektom Gledati ne znači vidjetistudent dizajna Alen Marić nastojao je, koristeći medij fotografije, dokučiti način percipiranja prostora. Naglasak daje na fenomenološkoj percepciji prostora koja s obzirom na duljinu boravka utječe na svijest o njemu. Za vrijeme tjednog boravka u prostoru, Marić je prikupljao niz fotografija nastalih u suradnji s posjetiteljima. Prije ulaska u prostor suvenirnice posjetitelji su zamoljeni da pri prvom ulasku u prostor fotografiraju pet prizora, a potom i pet prizora nakon nekog vremena provedenog u prostoru. Proučavajući prostor kroz fotografiju, Marić je pokušao dokučiti na koji ga način percipiramo, koliko smo svjesni prostora u kojem obitavamo i što točno utječe na nas u tom vremenu. 


30/1 – 5/2/2021 // Dominisova 3 

Izložba Kartoniziraj! Tamare Bućan 

Izložba Kartoniziraj! mlade umjetnice Tamare Bućan obuhvatila je deset djela na granici crteža i skulpture, postignutih urezivanjem u karton. Suština procesa je u jednostavnosti i dostupnosti odbačenog materijala, koji se uz mnogo truda i imaginacije može pretvoriti u nešto kompleksno. Ljudska obličja prikazana na djelima odraz su mogućeg ishoda zanemarivanja reciklaže kao esencijalne dužnosti – postojanje ljudi samo u otiscima „smeća“. Naziv projekta proizašao je iz igre riječi spajanjem izraza karboniziranja i kartona, kod kojih prvi označava pretvaranje tvari u ugljen, a izmišljena riječ pretvaranje tvari u karton (blijeđenje čovječanstva, a ostanak/prevlast otpada). Svakodnevno bacamo otpad, ne mareći što će s njim biti kad napusti naše domove. Tako se gomilanjem nepotrebnog stvorila masa tisućama puta veća od mase ukupne populacije. Zapitajmo se – kad jednog dana, neizbježno, čovječanstvo iščezne iz postojanja, želimo li da naš najveći otisak postane naše smeće?


30/1 – 31/1/2021 // Nepotova 1

On Circling

Prvog dana programa Praznine2021 razgovarali smo s Katarinom Šoškić, umjetnicom i fotografkinjom iz Beograda, koja trenutno živi u Beču, a čiji je video rad, odabran za prilike ovog projekta, reproduciran u prostoru mjenjačnice. Osim o dosadašnjem umjetničkom djelovanju, razgovarali smo i predstavili njezino aktualno umjetničko istraživanje “The Tourist: zones, seasons and fields in-between”, u kojem progovara o specifičnostima turističkih krajolika i turističkog pogleda u domeni fotografije te poveznici između vlastitih turističkih iskustava s onima fotografa i istraživača. Njezini umjetnički interesi sežu u područje propitivanja slike, načina na koji bi se narativne karakteristike slike mogle iskoristiti za ispitivanje društvenih struktura. Šoškić koristi fotografiju i tekst kako bi istražila i analizirala društvene fenomene, kulturu i subkulturu, utjecaj tradicije i povijesti, konstrukcije društvenih uloga te temeljne psihološke mehanizme. Najzahtjevnijim u radu autorica smatra zauzimanje određene pozicije, mogućnosti mijenjanja gledišta i propitivanja raznolikosti mogućih istina. Navedeno istraživanje Katarina provodi od 2016. godine u sklopu doktorata na Fakultetu primijenjenih umjetnosti u Beču. Paralelno radi kao fotografkinja u području portretne, modne i reportažne fotografije.


5/2 – 7/2/2021 // Dominisova 3

Boli me kuća 

Interaktivna instalacija Boli me kuća Interaktivna instalacija Boli me kuća mladih umjetnica Ana Marie Maravić i Vite Jončić napravljena je po uzoru na društvenu igru Monopoly, doduše izmijenjenih pravila. Umjesto igre koja vodi cilju stvaranja monopola i kapitala, funkcionira kao apel na akciju predlaganja rješenja, a samim time i mijenjanja sadašnjih aktualnih problema i teških okolnosti unutar Republike Hrvatske. U instalaciji Boli me kuća, kuća je simbol – kolateralna žrtva problema sistema, a instalacija stavlja naglasak na metaforičko liječenje ozljede kuće kao univerzalnog simbola sigurnosti, obitelji, zajednice, pa i grada i države. Klasična igra Monopoly u svojem fokusu također ima kuću, no u ulozi objekta vrijednosti i gradnje – kućica je u Monopoly-u valuta na putu do pobjede i dominacije bez nužnog sagledavanja okolnosti i posljedica. No kao kontrast Monopolyju, instalacija Boli me kuća želi podržati igrače u promišljanju svoje okoline te ih potaknuti da se aktiviraju u svojoj zajednici. Interaktivna instalacija premijerno je izložena i napravljena za Praznine2021,a za vrijeme svoje splitske turneje zainteresirala je mnogo građana i unijela pozitivnu atmosferu. Igralo se sve do kasnih večernjih sati.


6/2 – 12/2/2021 // Dominisova 3

Izložba Sinergija Ive Martinović

Izložba Sinergija mlade slikarice Ive Martinović obuhvatila je niz slika, koje preispituju toksično djelovanje određenih supstanci na ljudsko zdravlje. Na izložbi su predstavljene slike na platnu, nastale u sklopu autoričina diplomskog rada i recentnije slike na tkanini. “Oduzimanjem” pigmenta platnu, Martinović u pristupu i motivu preispituje problematiku ljudskog zdravlja i međusoban utjecaj čovjeka i ekologije. Povezanost, poput one fiziološke, prisutna je i u drugim aspektima egzistencije. Istinska sinergija čovjeka i prirode moguća je samo uspostavom balansa na globalnoj razini. Najprije uspostavom harmonije u sebi, a zatim i šire. 


8/2 – 12/2/2021 // Dominisova 3

Izrada memory quilt-a 

Memory quilt tradicionalni je ručno rađen poplun koji se izrađuje kao uspomena, memorabilija obiteljske povijesti. Tradicionalno se pri izradi popluna koristi stara odjeća, posebice ona nošena u djetinjstvu, na koju se zatim prišivaju fotografije. Popluni se obično izrađuju povodom prvog iseljavanja iz obiteljskog doma, rođenja ili smrti, obljetnica i slično. Izrađuju se u cijelosti ručnim šivanjem, a prišivanje pojedine fotografije traje između 10 i 20 minuta što dopušta da se određeno vrijeme provede gledajući, analizirajući i kontemplirajući nad fotografijom, ljudima na njoj i prikazanom situacijom. Uobičajeno se u izradi popluna koriste fotografije iz obiteljskog albuma, što nije uvjet, ali je poželjno da fotografije budu od osobnog značaja. Proces šivanja vrlo brzo postaje automatiziran, ponavljanje prolaska igle kroz tkaninu i istog pokreta ruke dopušta ulazak u svojevrsno stanje transa i meditacije, otvarajući pritom prostor za dublja razmišljanja te neku vrstu razgovora s fotografijama. Na početku radionice voditeljica, fotografkinja Glorija Lizde, polaznice je upoznala s osnovama izrade memory quilt-a. Zadatak radionice bio je izraditi mali quilt u koji su polaznice ukomponirale vlastitu staru odjeću i fotografije. Radionica je trajala pet dana, a zbog epidemioloških mjera ograničena je na pet polaznika. Uz ugodno druženje, šalicu kave i trosatno šivanje polaznice su stekle novo iskustvo ili unaprijedile svoje šivaće vještine. Naglasak radionice bio je uz tehniku izrade quilt-a i na razvijanju kreativnog i umjetničkog izričaja. Po završetku radionice, quiltovi su i izloženi u restoranu Uju. Uje restaurant.


12/2 – 13/2/2021 // Bosanska 4

Skulpturalna instalacija u nastajanju

 Skulpturalna instalacija u nastajanju, kao što sam naziv govori, je svojevrstan otvoreni atelje za publiku koja na ovaj način ima priliku svjedočiti nastajanju site-specific instalacije od starih ribarskih mreža mlade umjetnice Veronike Šindilj. Autorica o radu kaže: ”Kada bismo naziv djela Skulpturalna instalacija u nastajanju promatrali kao kompletan i cjelovit identitet rada, izostavili bismo pritom priču koja iza njega stoji. Ono što nam se u nazivu otkriva objektivan je opis djela čije nastajanje nije skriveno od publike. Promatrati djelo kao gotov proizvod dezintegrira ga od procesa izrade i svega onoga što ono donosi, a u slučaju site-specific instalacije to je prvenstveno proces harmoniziranja djela s prostorom, transformiranje od skice do finalne prostorne kompozicije. Ako pak djelo promatramo s one poetične, misaone i suštinske strane, a u kontekstu čitavog projekta Praznine2021 project, it is not only about reviving space but also about reviving a life story with material that tells the story of a small island man, for whom the web is a tool for life. A unique story for a fisherman, and yet universal for island life. The story of this man woven into every hole of that network breathes life into the material. The emptiness thus becomes a symbol of life and a non-verbally told story of a small and unknown man and fisherman.”


13/2 – 14/2/2021 // Dominisova 3

Što je grad bez ljudi? 

Što je grad bez ljudi? radionica je uvezivanja bilježnica koju vode mlade umjetnice Valerija Djanješić i Jelena Kovaček. Bilježnica ili knjiga ujedno je intimna zabilješka misli i medij koji predstavlja uvid u stanje društva, grada i njegovih problema. Krajnji cilj radionice otvorenog tipa bilo je spajanje priče o gradu Splitu s medijem knjige. Pišući u knjigu, polaznici su ispričali svoje osobno viđenje i rekreirali viziju rodnog grada. Pritom su voditeljice polaznike radionice uputile u različite načine i vrste uvezivanja uz koje se razgovaralo o Splitu, njegovim dobrim i lošim stranama, prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Što se promijenilo, što je ostalo isto, koje priče skriva grad i njegovi ljudi? Pitanja i razgovori bit će dokumentirani u pisanom i auditivnom obliku. Dojmove, komentare i priče u knjigu se moglo unijeti do kraja projekta Praznine 2021. Voids 2021 project. 


15/2 – 17/2/2021 // Dominisova 3

Kako ukrotiti priču? 

Kratka priča jedna je od najzahtjevnijih književnih formi, ali ju je itekako moguće “ukrotiti”. Na trodnevnoj radionici kreativnog pisanja pričalo se, pisalo i analiziralo. Voditeljice radionice i “krotiteljice” priča objavljivane su autorice Ružica Gašperov i Sara Kopeczky Bajić. Četvero polaznika za zadatak je imalo napisati kratku autobiografsku priču. Radionica je započela upoznavanjem sudionika s formom kratke priče, a rezultirala je pričama koje su se zadnjeg dana čitale i komentirale. Uz šalicu kave i čaja, dru žilo se, ohrabrivalo, razmjenjivala su se iskustva i priče, poklanjali korisni savjeti. 


18/2/2021 // Dominisova 3

queerANarchive & Rad.Ni.K distro

Kolektivi queerANarchive i Rad.Ni.K predstavili su najnovije brojeve fanzina u sklopu programske linije Posvoji prostor. Fanzin queerANarchive kolektiva naziva Reinvencija obrađuje neke od ključnih društvenih tema “pederluka” kako ih je imenovao i opisao Didier Eribon u svojem djelu Insult i Making of the Gay Self. Tematski se broj nadopunjuje životnim pričama i vizualima, koji su doprinos lokalne zajednice. 18. izdanje fanzina Beta Vuglaris kolektiva Rad.Ni.K donosi kolumne o kraju države, nihilizmu i poljoprivredi, feljtone o uzajamnoj pomoći nakon potresa, solidarnosti s malim izdavačima i knjižnicama, recenzije, članak o antifašističkoj povijesti Splita, itd. Osim promocije fanzina, u restoranu Uje , bili su izloženi i vizuali korišteni za potrebe fanzina. Neke od motiva posjetitelji su bili u mogućnosti otisnuti na cekere ili odjevne predmete na radionici sitotiska. 


19/2/2021 // Dominisova 3

Radio u getu 

Community radio KLFM djeluje od 2012. godine kao online radio u potpunosti vođen volonterima. Predzadnji dan Praznina, KLFM je preselio u prostor restorana Uje i spojio mali priručni studio odakle je, od 10 do 22 sata, emitiran live program. Uz razgovore, javljanja s terena, DJ setove direktno s Praznina i uživanje u eklektičnom glazbenom odabiru, posjetitelji su mogli neobavezno razgovarati s voditeljim 


20/2/2021 // Dominisova 3

Bumbak - REagiraj, REcikliraj, REdizajniraj 

 Praznine2021 završile su aktivnostima Bumbak-a, koji čine Lucija i Maja. Na početku programa, koji je započeo edukativnom radionicom REagiraj, posjetitelje se upoznalo sa starim, kultnim modnim markama sa prostora bivše države, a potom su u sklopu REcikliraj imali priliku obnoviti garderobu Bumbak komadima po promotivnim cijenama. Cjelodnevne aktivnosti su zaključene jednosatnom dječjom radionicom REdizajniraj u kojoj su mališani “oživljavali” staru, nošenu odjeću. 

hrHrvatski
en_USEnglish hrHrvatski